Szkoła jazdy OSK Expert - tel:
+48 22 353 35 00

Prawo jazdy - Oferta

Kurs podstawowy kategorii A1

Kurs ten przygotowuje do egzaminu na prawo jazdy kategorii A1, które uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności silnika
nieprzekraczającej 125 cm3 oraz mocy silnika nieprzekraczającej 11 kW (15 KM) oraz stosunku mocy do masy własnej nie większym niż 0,1 kW/kg.
Wymagany wiek 16 lat, przy czym kurs można rozpocząć 3 miesiące przed uzyskaniem wymaganego wieku.


Kurs podstawowy kategorii A2 

Kurs ten przygotowuje do egzaminu na prawo jazdy kategorii A2, które uprawnia do kierowania motocyklem o mocy silnika nieprzekraczającej 35 kW (47KM)
oraz stosunku mocy do masy własnej motocykla nie większym niż 0,2 kW/kg. To w większości popularne "500"-tki (jak np. Honda CB500)
Wymagany wiek 18 lat, przy czym kurs można rozpocząć 3 miesiące przed uzyskaniem wymaganego wieku.


Kurs podstawowy kategorii A 

Kurs ten przygotowuje do egzaminu na prawo jazdy kategorii A, które uprawnia do kierowania motocyklami bez żadnych już ograniczeń.
To najwyższa kategoria motocyklowa. Wymagany wiek 24 lata, przy czym kurs można rozpocząć już 3 miesiące wcześniej.
Kategorię A można też uzyskać w wieku już 20 lat pod warunkiem posiadania wcześniej przez okres co najmniej 2 lat prawa jazdy kategorii A2.

*** Motocyklem do 125 cm3 z kat. B

Znowelizowane przepisy ustawy o kierujących pojazdami umożliwiają osobom, posiadającym prawo jazdy kategorii B od co najmniej
3 lat, uczestniczyć w ruchu drogowym jako kierujący motocyklem o pojemności skokowej silnika do 125 cm sześciennych. 
Chętnym do korzystania z rozszerzonych uprawnień - dla ich własnego bezpieczeństwa
- zalecamy specjalne szkolenia, które pomogą im w zapoznaniu się ze specyficzną techniką kierowania motocyklem.

_____________________________________________________________________

Przebieg kursu:

Część teoretyczna

Część teoretyczna: wykłady 30 godz. lekcyjnych / lub bez teorii
(bez teorii -przed rozpoczęciem jazd musisz zdać egzamin państwowy teoretyczny)
 
- korzystamy z pomocy audiowizualnych ułatwiających zrozumienie i zapamiętanie materiału
- uzyskujesz odpowiedzi i wyjaśnienia dotyczące praktycznych zagadnień związanych z przygotowaniem do egzaminu na prawo jazdy
- zasady udzielania pierwszej pomocy, praktyczne zajęcia prowadzone przez ratownika medycznego
- sprawdzimy Twoją wiedzę na egzaminie wewnętrznym teoretycznym - prowadzimy go na wzór egzaminu państwowego
- w profesjonalny sposób przygotowujesz się do egzaminu teoretycznego - nasza zdawalność za 2016 jest poziomie 86%
 
Część praktyczna
 
Część praktyczna: 20 godz. zegarowych jazd:
 
- zajęcia odbywają się na placu manewrowym - ul. Jagiellońska 69
Na terenie placu znajduje się pomieszczenie socjalne i tu można przygotować się do zajęć, przebrać w strój ochronny
Obok placu znajduje się parking i tu można zostawić prywatny pojazd.
- uczymy poprzez ćwiczenie - na różnych motocyklach: Yamaha MT07, Suzuki Gladius 650, Yamaha YBR 250, Honda CBR 250
- jazda po mieście do wyboru: z instruktorem na plecaku lub instruktor w pojeździe asekuracja za kursantem
- po ukończeniu jazd podchodzisz do egzaminu wewnętrznego teoretycznego
- szkolenie kończy się egzaminem wewnętrznym praktycznym - prowadzimy go na wzór egzaminu państwowego
- w profesjonalny sposób przygotowujesz się do egzaminu praktycznego - nasza zdawalność za 2016 jest poziomie 68%
 
Program szkolenia dostosowywany indywidualnie do predyspozycji kursanta, obejmuje:
 
- rozpoczynamy od omówienia budowy, obsługi motocykla
- omówimy prawidłową sylwetkę na motocyklu
- nauka ruszania i zatrzymywania się
- praktyczne ćwiczenia odpowiadające wymaganiom stawianym na egzaminie państwowym
- hamowanie awaryjne z ominięciem przeszkody
- przeciwskręt
- prawidłowe zachowanie się w sytuacji awaryjnej
- podnoszenie przewróconego motocykla
- tor przeszkód
- nauka jazdy z pasażerem
- jazda po mieście
 
Szkolenie prowadzone z wykorzystaniem motocykli egzaminacyjnych:
Suzuki SFV650A-Gladius
 
Yamaha MT-07
 
Strój ochronny
 
Na zajęcia praktyczne (jazdy) należy posiadać strój ochronny w postaci:
- wiązanego obuwia na płaskiej podeszwie,
-  spodnie z długimi nogawkami,
- kurtka z długimi rękawami
- rękawic zakrywających całe dłonie

Każdy uczestnik kursu otrzymuje na czas szkolenia: 
- kask, 
- kominiarkę pod kask,
- kamizelkę odblaskową
_____________________________________________________________________
 

Egzamin państwowy

Część teoretyczna

W przypadku posiadania prawa jazdy w zakresie kategorii A1 lub A2, egzamin teoretyczny nie obowiązuje.

Część praktyczna

UWAGA, jeżeli posiadasz prawo jazdy kat. A1 lub A2, musisz okazać je egzaminatorowi przed egzaminem praktycznym.

Zadania egzaminacyjne na placu:

Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiadających bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy

Ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego losuje czynności, które musisz zaprezentować. W pierwszej kolejności możesz wylosować sprawdzenie:
poziomu oleju w silniku
poziomu płynu chłodzącego
poziomu płynu hamulcowego
działania sygnału dźwiękowego
(WAŻNE: Wszystkie płyny sprawdzamy, gdy motocykl stoi w pionie na płaskiej powierzchni. Poziom oleju w silniku sprawdzamy, gdy motocykl jest wystudzony, a poziom płynu chłodzącego na zupełnie zimnym silniku.)
 
Następnie możesz wylosować sprawdzenie:
działania świateł pozycyjnych
działania świateł mijania
działania świateł drogowych
działania świateł hamowania ?STOP?
działania świateł kierunkowskazów
działania świateł awaryjnych
działania podświetlenia tablicy rejestracyjnej
 
Na wykonanie czynności masz nie więcej niż 5 minut.
Powinieneś co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe. 
 
Poza tym musisz sprawdzić stan i naciąg łańcucha napędowego (w przypadku, gdy pojazd jest wyposażony w łańcuch).
 
Następnie musisz wprowadzić motocykl w stanowisko w kształcie litery T i postawić na nóżce bocznej.
Wprowadzanie motocykla nie jest oceniane, można wprowadzić motocykl przez linie ciągłe wyznaczające stanowisko. Właściwe ustawienie motocykla ułatwia późniejsze wyprowadzenie go.
 
Kolejna część zadania to:
zdjęcie z podpórki i przemieszczenie pojazdu z poz. 1 do poz. 2 w wyznaczonym stanowisku przy unieruchomionym silniku,
nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko (ale chodzić po liniach można),
maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu);
 
Po wykonaniu tej części musisz przygotować się do jazdy. Załóż kamizelkę odblaskową, kask ochronny oraz ochraniacze na kolana i łokcie.
Wsiądź na motocykl i ustaw lusterka tak, abyś w wewnętrznej części lusterka widział/a łokieć lub bark, a za nim obszar przestrzeni za pojazdem.
Jeżeli w motocyklu, na którym zdajesz egzamin, światła nie włączają się automatycznie, włącz światła odpowiednie do jazdy w ruchu drogowym.

Jazda po łukach w kształcie cyfry 8 - upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie oraz 5 – krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8

Teatralnie rozejrzyj się w prawo i lewo (wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, nie ważne, że znajdujesz się na zamkniętym obiekcie J)
i wykonaj 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8.
Następnie przejedź na slalom wolny i wykonaj 2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami. Pamiętaj o upewnianiu się o możliwości skręcenia!

Slalom wolny - upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie oraz 2 – krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami

Upewnij się o możliwości jazdy: wyklucz prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, oceń sytuację wokół pojazdu.
Prędkość jazdy jest mierzona na wlocie i wylocie ze slalomu i powinna być nie mniejsza niż 30 km/h.
Próby są dwie, przynajmniej jedną trzeba zaliczyć. Tu także przypadkowe potrącenie pachołka kończy egzamin.

 

Slalom szybki - upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie oraz 2 – krotny przejazd przez bramkę początkową, slalom pomiędzy 3 pachołkami i wyjazd przez bramkę końcową

Upewnij się o możliwości jazdy: wyklucz prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, oceń sytuację wokół pojazdu.
Wykonaj 2-krotny przejazd pomiędzy 3 pachołkami. Średnia prędkość jednego z dwóch przejazdów nie może być mniejsza niż 30 km/h,
przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu. Podczas wykonywania zadania nie wolno podpierać się nogami i potrącać pachołków.

Ominięcie przeszkody  upewnienie się o możliwości jazdy, płynne ruszenie, 2 – krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda

Upewnij się o możliwości jazdy: wyklucz prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, oceń sytuację wokół pojazdu.
Wykonaj 2-krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda. Prędkość najazdu mierzona w bramce wjazdowej nie może być mniejsza niż 50 km/h.
Przeszkodę omijaj raz z prawej, raz z lewej strony tak, aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo.
Podczas wykonywania zadania nie wolno podpierać się nogami i potrącać pachołków.

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

Ruszasz z hamulca, z którego Ci wygodnie. Przy ruszaniu motocykl nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć.
Pamiętaj, by nie podpierać się nogami po ruszeniu.

Hamowanie precyzyjne (może być wykonane na placu lub na mieście)

Upewnij się o możliwości jazdy: wyklucz prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, oceń sytuację wokół pojazdu.
Rozpędź motocykl na 2 lub 3 biegu do prędkości 50 km/h i zatrzymaj się w miejscu wskazanym przez egzaminatora.
 
Hamowanie awaryjne (może być wykonane na placu lub na mieście)

Upewnij się o możliwości jazdy: wyklucz prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, oceń sytuację wokół pojazdu.
Rozpędź motocykl na 2 lub 3 biegu do prędkości 50 km/h i zatrzymaj się na sygnał egzaminatora, używając dwóch hamulców.

Część praktyczna jazda po mieście

Jeżeli zaliczymy pozytywnie plac manewrowy, kontynuujemy egzamin już w ruchu drogowym.

Pamiętaj, żeby przed wyjazdem na miasto ponownie ustawić lusterka.

Egzamin praktyczny z jazdy po mieście trwa od 25 do 40 minut.
Czas trwania egzaminu zależy od wykonania wszystkich zadań przewidzianych ustawą.

Zadania obowiązkowe wykonywane podczas jazdy w ruchu drogowym:

- wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
- jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi i dwujezdniowymi
różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
- jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
- przejazd przez skrzyżowania
równorzędne (trzywlotowe i czterowlotowe)
oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu z sygnalizacją świetlną
na których ruch odbywa się wokół wyspy dwupoziomowe (wjazd i zjazd), jeżeli takie skrzyżowania występują na trasie egzaminacyjnej
-przejazd przez przejścia dla pieszych
- wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej
-przejazd przez torowisko tramwajowe lub kolejowe (o ile występują na trasie egzaminacyjnej)
-przejazd obok przystanku tramwajowego i autobusowego (o ile występują na trasie egzaminacyjnej)
-wykonanie manewrów:
wyprzedzania, omijania, wymijania
zmiany pasa ruchu i kierunku jazdy w lewo, w prawo oraz manewr zawracania na skrzyżowaniu
-hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu (jeżeli nie zostało wykonane na placu manewrowym).

Powodzenia na egzaminie

printFrom: http://www.expert-szkola.pl/przebieg-kursy-egzaminu-kat-a-prawa-jazdy-motocykl-warszawa/